2011. február 2., szerda

Frédéric Beigbeder: 1999 Ft


Vegyük a könyv főszereplőjét, Octave-ot, a reklámszakembert (copywriter), aki mondhatni az élet császára, dúskál a pénzben, nőkben és a kokainban, de úgy érzi, megcsömörlött a munkájában, és ezért elkezdett írni egy könyvet, egy botránykönyvet, amiben lerántja a leplet a saját kis világáról, hogy hogyan működik a reklámipar, mennyire nézik hülyének a szakemberek a vásárlókat és hogyan érik el, hogy még a szemetet is megvegyék. Ezért persze azt várja, hogy majd kirúgják, de hát ember tervez, tudjátok mi a vége...

Aki pedig mindezt megírta, az Frédéric Beigbeder, aki tényleg reklámszakemberként dolgozott, tényleg ilyen életvitelt folytatott, és tényleg megunta saját magát és valóban írt egy könyvet 99 francs címmel 2000-ben, amiért kirúgást várt. A kirúgást megkapta, vele együtt azonban a sikert és hírnevet is, így továbbra is az élet császára, dúskál a pénzben, nőkben és a kokainban. Szépen nézünk ki, mi?

Volt a könyvben egy mondat egy kisebb monológ részeként, nem is Octave szájából, mégpedig, hogy Könnyű szidni a rendszert, miközben te működteted! (135. oldal), ami nagyjából össze is foglalja azt a kettősséget, amit én is érzek a könyvvel és magával a világgal kapcsolatban. Jó-jó, tudjuk, hogy átvernek minket és még a gagyi termékkel kapcsolatban is bele akarják ültetni az agyunkba, hogy az márpedig kell neked, na de melyikünk hagyná ki az új mogyorós pudingot vagy cheddar sajtos chipset, mikor annyira csábító.

Az a baj, hogy nehéz egyfajta és egysíkú álláspontot képviselni, bonyolult ez az egész fogyasztói társadalom úgy ahogy van, de azért arra jó volt ez a könyv, hogy érdekes kérdéseket vetett fel és megmagyarázott egy-két dolgot, mondhatni ismeretterjesztő és tényfeltáró volt a témában, azonban az elfogyasztott kokain mennyiség növekedésével egyenes arányban csökkent a színvonal, ezért sajnos az utolsó két fejezet már eléggé szétcsapott, főleg az utolsónál szállt el nagyon.

2007-ben készült belőle egy filmadaptáció is, információim szerint érdemes megnézni, mert jól visszaadja a könyv lényegét, sőt. Kíváncsian várom, talán a héten sort kerítek rá.


(egyébként miért van az, hogy egy csomó férfi sokkal sármosabbá, egyenesen csúcspasivá válik egy kis borostától?)

Nekem ennyi: 8/10

Eredeti cím: 99 francs
Megjelenés: 2000
Fordító: Bayer Antal
Kiadó: Geomédia Kiadó
A kiadás helye: Budapest
A kiadás éve: 2001
A kötés típusa: papírkötés
Oldalszám: 276 oldal
Ár: 1999,-
ISBN-szám: 963-791-086-7

4 megjegyzés:

  1. Nem ismertem ezt a könyvet, érdekesnek tűnik az értékelésed alajpján. Én is szeretek szörnyülködni a fogyasztói társadalmon, persze mikor jön valami új termék én is sokszor rávetem magam pff :) Mentségemre szól, általában csak a kipróbálásig jutok el, de ezen is biztos van hasznuk.
    Jóképű a pasi nagyon :D ezt már rendes szakállnak is nevezhetjük :D

    VálaszTörlés
  2. @PuPilla: szerintem a legtöbbünkben ez a kettősség van meg, de én vállalom is magam, hogy lubickolok, és nem fogok egy kunyhóba kivonulni és önellátásra átállni. :)

    Igen, ez már nem kicsi, de másik képeken borotváltan meg olyan dedós, idióta képe van. (meg szép a szeme!!!)

    VálaszTörlés
  3. Úgy néz ki, mint Robin Williams fiatal korában. :D

    VálaszTörlés
  4. @Ildikó: te komolyan ezt látod benne? :DDD ez a pasi nekem ízig-vérig francia, ők nekem mindig egy külön csoportot alkotnak ^^

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.