2010. december 1., szerda

K. Kabai Lóránt – Reményi József Tamás (szerk.): Próbaidő – Prózaantológia

Rendszeres időközönként jelennek meg fiatal költők és prózaírók válogatásai, a Próbaidő a próza műfajában alkotókat helyezi a figyelem középpontjába egyfajta szavazásos válogatás után. Van köztük nő-férfi, fővárosi-vidéki, idős-fiatal, vagy éppen határon túli, főállású író vagy aki épp csak hobbiból alkot, mert nem ez számít. Nos, végig olvasva az egészet a 13 szerzőből 6-ra tudom azt mondani, hogy van benne valami, legalábbis számomra, a többi sajnos érdektelen maradt.

Tudom, hogy egyes író(nő)k szerint nincs különbség férfi és női alkotó között, DE:
a férfiak: Berka Attila, J. Szondy György, Kapitány Máté
a nők: Nagy Ildikó Noémi, Szvoren Edina, Turi Tímea
(a nők egyértelműen jobban tetszettek)

Nem klasszikus kritikát írok, nem is vagyok kritikus, csak mezei olvasó, úgyhogy pár benyomás, valamint ha fellelhető a könyvben is megjelent írása valahol az interneten, pl. on-line folyóiratoknál, akkor az elérhetőség, mert inkább olvassátok el a novellákat, nem magyarázok bele semmit sem.

Berka Attila: Ha tehát például:// (interpasszív játék) - játékos formában arról, hogy mit tennél, ha például egy lakatlan szigetre kerülnél egy katasztrófa után, érdekes volt és ami a legfontosabb, a kíváncsiság vitt előre, nem a végezzek-már-vele-érzés.
URL: úgy egyébként ebben lenne, csak az epás archívumban mégsincs fent

J. Szondy György: Gyémánt a lótuszvirágban - nagyon ritka, hogy ha valami úgy kezdődik, hogy szünidő meg nagyszüleimnél töltöttem, akkor nem lapozok tovább azonnal, de talán azért meg megláttam még az oldalon a szanatórium szót és így kíváncsivá váltam és jól tettem.
URL: Székelyföld (kulturális folyóirat)

Kapitány Máté: Ránc; Édes-savanyú - kicsit fanyar, kicsit szenvtelen, de nagyon modern, kellemes.
URL: Ránc - Mozgóvilág, Édes-savanyú - Liget (irodalom és ökológia)

Nagy Ildikó Noémi: Lélegezz velem!, Epic - egyszerűen van ilyen, akiről érzed, hogy ő a te szerződ, mert olyanok a témák, a stílus, ez van. Még mindig nem tudtam beszerezni könyvtártól/embertől az Eggyétörve c. kötetet, pedig olyan jó lenne már elolvasni, de hogy miért nem vette meg egyik könyvtár sem Dél-Dunántúlon...?
URL: Lélegezz velem! - ÉS, Epic - ÉS ("Nincs kedved lefeküdni velem?")

Szvoren Edina: A szállásadónő rövid éjszakái - ó-ó-ó-ó, valami hihetetlen az, hogy hogyan használja a szavakat az írónő, komoly, megviseli a lelket a cselekmény, ha igazán belegondolunk, én végig elkerekedett szemekkel és borzongva olvastam, hogy na ne! Már ez elején éreztem, hogy itt valami nagyon nem hétköznapi dolog fog történni. (Mette! Mette!)
URL: Látó (szépirodalmi folyóirat)

Turi Tímea: Próbaidő, Hazug - övé a kötet címadó írása is, de a Hazug még jobban tetszett, ennek ellenére felismerhető ő is, tömör a szöveg, nem tudom ez mennyire kifejező, de nekem akkor is ez jut róla elsőre eszembe, ígéretes.
URL: Próbaidő - Litera, a Hazugot sajnos nem találtam meg

Nekem ennyi: 7/10

Kiadó: Palatinus Kiadó
A kiadás helye: Budapest
A kiadás éve: 2009
A kötés típusa: papírkötés
Oldalszám: 210 oldal
Ár: 2600,-
ISBN-szám: 978-963-2740-51-5

2 megjegyzés:

  1. hmm, Bencsik Orsi neked sem jött be?

    VálaszTörlés
  2. Nem, semmire sem emlékeztem belőle, ami jelez valamit (vajon...), de most fellapoztam és tényleg nem
    Miért, kinek nem még? Neked? Belelapoztál már vagy még várakozik?

    VálaszTörlés

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.